- Written by Netwerk SaRA
Stad Antwerpen biedt aan jongeren tussen 18 en 25 extra ondersteuning als ze zich door de crisis in een moeilijke situatie bevinden, met behulp van extra financiële middelen die de federale regering ter beschikking stelt voor hulp aan jongeren en studenten tot en met 31 december 2021. De Antwerpse steun spitst zich toe op vier domeinen: wonen, geestelijke gezondheidszorg, mobiliteit en e-inclusie. Hieronder vind je alle informatie van de Stad Antwerpen.
Wie komt in aanmerking?
Enkel meerderjarige jongeren en studenten tot en met 24 jaar die:
• een (gezins-) inkomen onder het referentiebudget voor een menswaardig inkomen (REMI-norm) hebben. Dat is het minimumbudget dat je nodig hebt om een menswaardig leven te leiden. Recht op leefloon is niet nodig.
• een geldige verblijfsvergunning hebben;
• alleenstaand, samenwonend of gezinshoofd zijn;
• wel of geen klant bij stad/OCMW Antwerpen zijn;
• gevolgen ondervinden van de coronacrisis;
• hun gewoonlijke hoofdverblijfplaats in Stad Antwerpen hebben.
Let op: voor studenten geldt dit niet. Het OCMW van de gemeente waar de student is ingeschreven (hoofdverblijfplaats) op het ogenblik van de hulpvraag is bevoegd.
Welke steun bieden we?
De Antwerpse steun spitst zich toe op vier domeinen: wonen, geestelijke gezondheidszorg, mobiliteit en e-inclusie. Verschillende steunmaatregelen zijn mogelijk.
Enkele voorbeelden:
- Dak- of thuisloze jongeren die een duurzame woning vinden kunnen een extra tussenkomst krijgen voor hun huurwaarborg.
- Wie psychologische hulp nodig heeft, krijgt een deel van de kosten terugbetaald.
- Om jongeren te ondersteunen bij hun studies of de zoektocht naar werk, kunnen ze een tussenkomst vragen bij de aankoop van een laptop of voor hun internetfactuur.
Een tussenkomst in de kosten voor het halen van een rijbewijs, een abonnement voor het openbaar vervoer of de aankoop van een fiets is ook mogelijk.
Hoe meld je jongeren aan?
Je kan alle jongeren aanmelden met een concrete financiële hulpvraag door de coronacrisis die een (gezins)-inkomen onder het referentiebudget hebben.
De maatschappelijk werker bekijkt elke hulpvraag van de jongere op maat en voert een individueel sociaal onderzoek uit.
Heeft de jongere al een vaste maatschappelijk werker bij ons?
Neem dan contact op met de maatschappelijk werker om de situatie van de jongere te bespreken.
Heeft de jongere nog geen vaste maatschappelijk werker?
Vul dan dit doorverwijsformulier in.
Volg deze stappen:
1. Duid aan ‘ik vraag hulp aan voor mijn cliënt’.
2. Doorloop en beantwoord de bijkomende vragen.
3. Vink bij hulpvraag ‘Zoom 1825’ aan (klik op ‘meer tonen’ onderaan).
4. Lever in het open tekstvak en via de bijlages zoveel mogelijk concrete info en documenten aan:
• bewijs (gezins)inkomen van de jongere
• kopie van e-ID
• beschrijving van de individuele hulpvraag
• korte beschrijving van de situatie van de jongere
• het gevolg dat de jongere ondervindt door COVID-19
• facturen en/of betaalbewijzen van de gevraagde kosten (als die al beschikbaar zijn)
Belangrijk:
• Stuur nooit jongeren fysiek naar het sociaal centrum.
• Ben je van plan om een jongere toe te leiden? Check eerst de info in het draaiboek en de veelgestelde vragen.
• Verspreid deze info ook gerust binnen je eigen netwerk.
Vragen?
Check eerst of je vraag niet tussen de veelgestelde vragen (zie FAQ in het draaiboek) staat. Is dat niet het geval? Mail dan naar ZOOM18_25@antwerpen.be.
Posted in Actualiteit, Blog Posts, Homepage, In de kijker, Nieuws, Nieuwsbrief